Tävlingsspel for dummies 4: Tidtagning

För att mäta betänketiden under ett Scrabble-parti används schackklockor. Varje spelare har 30 minuter på sig, samt möjlighet att utnyttja 5 minuters övertid. Använder du övertiden får du dock plikta med tio minuspoäng för varje påbörjad övertidsminut. Om du har en sekunds övertid får du alltså 10 minus, om du har 1 minut och 2 sekunders övertid så blir det avdrag med 20 poäng. Det är här som de digitala klockorna kommer extra väl till pass.

Tiden sätts igång för den som börjar när hen tittar på sin första bricka. Brickorna plockas ur en påse som gärna ska hållas ovanför ögonhöjd vid plock så att en inte kan kika ner i den. Detta är dock inte någon regel utan mer en rekommendation. Personligen tycker jag det räcker med att påsen befinner sig ovanför bordsskivan och plockaren uppenbart inte sneglar ner i den. Motståndaren har dock rätt att kräva att påsen hålls ovanför ögonhöjd. De flesta tar sina första sju brickor, gömmer dem i handen utan att titta på dem och sätter sedan upp dem på stället. Det sparar betänketid till skillnad från metoden att plocka upp och titta på brickorna en efter en.

När du gjort ett drag räknar du efter hur många poäng du vill ha, säger detta högt och slår direkt på klockan. Det ligger nu på motståndarens tid och ansvar att godkänna draget. Vill hen det så skriver hen upp poängen i protokollet. Har hen invändningar stoppas tiden och dispyten reds ut. Invändningar kan vara både av språklig eller matematisk art. Motståndaren kan ifrågasätta både ordets existens och poängsummans storlek. Det hör till fair play att även påpeka om poängberäkningen blivit för låg, men det är inte ett regelbrott att utnyttja en felräknande motståndare. Osäkra huvudräknare rekommenderas medtaga miniräknare. Är invändningen av språklig natur går spelarna gemensamt bort till ordkollsdatorn och ser om ordet är godkänt.

Nåväl, dispyten löses, i värsta fall får huvuddomare tillkallas, men oftast klarar spelarna av det själva. Glöm inte att sätta igång tiden igen! Att tiden står stilla kännetecknas på de digitala klockorna att alla siffror på displayerna blinkar. Har ni analoga klockor löser sig problemet förmodligen av sig själv nästa gång någon gör ett drag. Digitala klockor måste startas med startknappen!

Det kan vara svårt att i början komma ihåg att trycka på klockan så att betänketiden börjar ticka för motståndaren istället. Sådant kan bli ödesdigert mot slutet av partiet, och du får hoppas att din ”fadder” är just och påminner dig. Oftast är hen det. Vill du veta vilka som inte är så justa så kan vi kanske ta det i ett mer privat forum?

Det är inte alla turneringsformer som tillämpar 30 minuter per person. När engelska turneringar spelas är betänketiden 25 minuter per person, och på internet är betänketiderna betydligt kortare. På internet kan ingen höra dig skrika, inte heller behöver du räkna ut din dragpoäng själv eller tänka på att utmana ogiltiga ord (utom på Ordspels spelvariant med utmaningsmöjlighet) så då blir det t o m lite segt att spela med så lång betänketid.

Du får disponera din tid hur du vill, snart kommer du att hitta en lämplig nivå. Det finns snabba spelare som går på instinkt och det finns mer analytiska som väger varje bricka på guldvåg. Det är bara du som vet vilken metod som passar bäst för dig. Bara du blir klar på minst 35 minuter så är allt frid och fröjd. Klarar du inte det förlorar du med minst 150 poängs marginal, beräknat så att din poäng blir satt till 150 mindre än motspelarens poäng när din tid går ut, eller mindre om du redan ligger efter med mer än så.

Sån är tidsandan i Scrabble-världen. Hård men rättvis.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s